Julkaistu 3.12.2025
Blogg: Konkreta metoder för att bemöta hatretorik och diskriminering inom ungdomssektorn
Ungdomssektorns kompetenscenter för likabehandling kartlade våren 2025 vilka kompetensbehov det finns inom ungdomssektorn när det gäller likabehandling. Enkäten besvarades av 771 yrkesverksamma och frivilliga från kommuner, organisationer och församlingar runt om i Finland.
Svaren visade ett tydligt behov av konkreta metoder för att bemöta hatretorik och diskriminering inom ungdomssektorn. Kompetens inom likabehandling och icke-diskriminering är en färdighet som ständigt utvecklas och det finns inga snabba eller enkla sätt att lära sig den. Tydliga handlingsanvisningar kan ändå underlätta ingripanden och stärka tilltron till det egna kunnandet.
Du kan ta del av enkätresultaten i vår nyhet och i vår webbinarieinspelning.
Handlingsmodell för att bemöta diskriminering, trakasserier och hatretorik
Webbutbildningen Barnets rättigheter – icke-diskriminerande småbarnspedagogik, skola och läroanstalt innehåller två olika handlingsmodeller för att bemöta diskriminering, trakasserier och hatretorik. Den första modellen är utformad för att bemöta diskriminering mellan unga och den andra för att bemöta situationer där en vuxen diskriminerar en ung person.
Handlingsmodellerna finns i utbildningens del 5 om verktyg för att ingripa. Det rekommenderas att gå hela utbildningen för att lära sig känna igen diskriminering och hatbrott, förstå deras konsekvenser och yrkesutövarens ansvar att agera.
Gemensamma spelregler spelar en viktig roll i arbetet mot diskriminering. Handlingsmodellerna i utbildningen kan även användas för att skapa och utveckla rutiner i arbetsgemenskapen.
Webbutbildning om likabehandling och förebyggande av diskriminering
Barnets rättigheter – icke-diskriminerande småbarnspedagogik, skola och läroanstalt är en öppen webbutbildning som lämpar sig väl också för yrkesverksamma och frivilliga inom ungdomssektorn. Utbildningen består av sex delar och ger en heltäckande kunskapsgrund om likabehandling och förebyggande av diskriminering i arbetet med unga. Utbildningen har producerats av eOppiva, Finlands Nationella Barnstrategin och Justitieministeriet.
I utbildningens första del behandlas främjande av likabehandling som en yrkesverksams skyldighet, begreppen diskriminering, trakasserier och hatbrott samt lagstiftningen. Den andra delen fördjupar sig i diskrimineringens inverkan på ungas utveckling, på gemenskaper och på samhället samt diskuterar relationen mellan hatretorik och yttrandefrihet.
Den tredje delen handlar om att lära sig identifiera diskriminering, dess olika former samt egna fördomar och antaganden. Den fjärde delen fördjupar sig i det förebyggande arbetet, skapandet av en inkluderande m.a.o. deltagande verksamhetskultur, likabehandlingsplanering och uppbyggandet av gemensamma spelregler.
Del fem erbjuder praktiska verktyg och två olika handlingsmodeller för att ingripa i diskriminering. Den nio steg långa modellen för att bemöta diskriminering, trakasserier eller hatbrott mellan unga är en tydlig och konkret handlingsanvisning för ingripandesituationer. Det finns också en separat handlingsmodell för att bemöta diskriminering, trakasserier eller hatbrott som begås av en vuxen.
I den sjätte delen behandlas betydelsen av samarbete och olika aktörers roller. Utbildningen avslutas med en sammanfattning och en slutuppgift där man reflekterar över arbetsgemenskapens nästa steg mot en mer jämlik verksamhetsmiljö.


Författare: Outi Granroth. Författaren är studerande i samhällspedagogik och gör sin praktik vid Ungdomssektorns kompetenscenter för likabehandling.
