Blogg: ”Scouting är till för alla” – Att utmana det moraliska tänkandet inspirerar unga

På scoutlägret erbjöds en möjlighet att stanna upp vid teman kring likabehandling tillsammans med de unga. Ungdomarnas engagemang i uppgifterna överraskade till och med en erfaren ungdomsarbetare. Under lägrets gång blev det tydligt att unga behöver utrymmen där de kan testa sitt tänkande och hitta argument för det. I texten delar kompetenscentrets sakkunniga Eeva Sinisalo-Juha med sig av sina erfarenheter från insamlingen av material till sin doktorsavhandling på scoutlägret Roihu.

Foto: Munfilmi / Netta Hautamäki

I någon annans skor – ungas moraliska reflektioner på scoutlägret

Scoutlägret finnjamboree Roihu 2016 gav mig ett intressant perspektiv på funderingar bland ”samoa”-scouter, det vill säga 15–17-åringar. Jag arbetade på lägret som doktorand och samlade in material om människorättsundervisning i ungdomsarbete. Jag lyckades även rekrytera fyra unga vuxna scouter som medforskare.

Medforskarna funderade på olika uppgifter som kunde göras tillsammans med scouterna. Uppgifter där man behövde stiga in i någon annans skor och fundera på saker ur olika perspektiv. Att aktivera det moraliska tänkandet främjar också förståelsen för likabehandling.

Det egentliga genomförandet skedde på en av Roihus många programpunkter. En grupp i taget – en ”patrull”, som det heter i scouterna – valde att komma till programpunkten, jobba med den givna uppgiften och sedan gå vidare till nästa. Överraskande nog valde 47 patruller, totalt 248 unga, den programpunkten där man stannade för att fundera på moraliska frågor bland det breda utbudet. Vid den programpunkten bildades till och med köer.

Olika synsätt blir synliga

Medforskarna tog fram tre olika uppgifter, varav en valdes ut för varje patrull. Dessa var: ”rollfördelad debatt”, ”åsiktslinje” och ”ta ett steg framåt”.

I den rollfördelade debatten fick deltagarna provocerande påståenden att argumentera kring, t.ex. ”Finländare borde betala för vården av självförvållade sjukdomar”. Patrullen delades i två och varje sida fick ett perspektiv de skulle försvara. Varje deltagare fick också en roll vars synvinkel de skulle representera i debatten. Inlevelsen i rollerna stöddes aktivt.

Rasti partioleirillä.
Programpunktens plats. Foto: Eeva Sinisalo-Juha

I åsiktslinjen fick patrullen ta ställning till påståenden, t.ex. ”En scout går på gatan med en vän som kastar ett skräp på gatan. Scouten har ansvar att plocka upp det.” Deltagarna tog ställning utifrån sin egen synvinkel till en femgradig skala från ”helt oenig” till ”helt enig”.

Den tredje uppgiften var att ta ett steg framåt. Den började med att varje deltagare fick ett rollkort, t.ex. “22-årig kvinna: funktionshindrad, rör sig enbart med rullstol, studerar till psykolog, finsk medborgare”. Rollkortet innehöll också vägledande information för inlevelse. I den praktiska delen fick deltagarna höra ett påstående och om de ansåg att deras rollperson hade möjlighet att agera enligt påståendet tog deltagaren ett steg framåt.

Genom inlevelse till insikter

Alla tre uppgifter ledde scouterna till att fundera på frågor som inte har ett entydigt rätt svar. Genom att leva sig in i olika roller och situationer började de ta ställning och söka förståelse för nya perspektiv. En viktig del var den gemensamma reflektionen efter uppgifterna, där upplevelserna diskuterades fritt ur olika synpunkter.

Det var berörande att lyssna till de insikter som kom fram i ungdomarnas funderingar. En central mening som förenade de olika grupperna var: “Scouting är till för alla”. Det sammanfattade tanken om att alla har rätt att delta i scoutrörelsen. När hinder uppstår, måste de bara lösas.

Eeva Sinisalo-Juha.
Forskare i arbete. Foto: Jaennetta Ihalainen

Det är värdefullt att tänka efter

Särskilt intressant var att se hur ungdomarna sinsemellan spred budskapet om vårt gemensamma arbete. De beskrev det för varandra som “riktigt arbete”, i kontrast till det annars enormt breda aktivitetsutbudet på lägret. De pratade också om hur de uppskattades. Att man lyssnade på dem och deras argument. Vi förde en dialog tillsammans.

Arbetet på Roihu fick mig att inse hur mycket unga längtar efter möjligheter att utmana sitt eget tänkande. De tyckte det var viktigt och intressant att bekanta sig med nya perspektiv och spegla olika fenomen genom dem. Sådana möjligheter måste ges oftare!

Eeva Sinisalo-Juha ja sitaatti "Det var berörande att lyssna till de insikter som kom fram i ungdomarnas funderingar".

Skribent: Eeva Sinisalo-Juha. Skribenten arbetar som sakkunnig vid Ungdomssektorns kompetenscenter för likabehandling.

Nationella ungdomsarbetets vecka firas vecka 41, alltså 6–12 oktober 2025. Temat för kampanjveckan i år är minnen och berättelser från ungdomsarbete.